فیلوجامعه‌شناسی

تالار گفتگو

بروزرسانی دوره جامعه‌شناسی ارتباطات ورسانه‌های توده‌ای (کارشناسی ارشد)

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر ادامه مطلب...حامد حاجی‌حیدری


▬ «جامعه‌شناسی ارتباطات و رسانه‌های توده‌ای» کارشناسی ارشد، به عنوان دو واحد اختیاری، برای دانشجویان جامعه‌شناسی نظری-فرهنگی و مطالعات جوانان ارائه می‌گردد.
▬ دوره ۲-۹۲-۹۱ جامعه‌شناسی ارتباطات و رسانه‌های توده‌ای کارشناسی ارشد، در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارک مهارت‌های تحلیل ارتباطات با تأکید بر ارتباطات توده‌ای و رسانه‌مند، به عنوان «مهم‌ترین نهاد اجتماعی حال حاضر طراحی شده است.
▬ در اين دوره، سه هدف را دنبال مي‌كنيم:

• هدف اول، علاقمندسازي دانشجويان به مهم‌ترین نهاد اجتماعی حال حاضر، یعنی وسایل ارتباط توده‌ای و تغییر شکل گسترده روابط انسانی. امید است تا دانشجویان پس از پایان دوره، انرژي لازم براي تداوم مطالعات خود در این زمینه به دست آورند. ما بيشتر سؤال ايجاد خواهيم كرد.
• هدف دوم، تدارک مقدمات مفهومی و نظری برای درک دگرگونی‌های عظیم نهادی در «جامعه مشحون از رسانه» خواهد بود.
• مهم‌ترين منظور، آماده‌سازی دانشجویان برای مقایسه و انتخاب ایده، برای تدوین رساله پایان نامه کارشناسی ارشد خواهد بود.

▬ تفهيم مطالب به دانشجويان، به شيوه ارائه مطالب و زمينه‌هاي اصلي/ بحث كلاسي/ مطالعات دانشجو/ ارزيابي مطالعات دانشجويان/ و مشورت با استاد صورت مي‌گيرد. تحقق کامل اهداف دوره، با اهتمام دانشجویان محترم به تمام این مراحل میسر خواهد بود.

░▒▓ برنامه دوره
▬ طرح مبحث/ اعلام برنامۀ ترم/ معرفي منابع (۱ جلسه)
▬ آشنایی عمومی با نهاد وسایل ارتباط توده‌ای (حدود ۲ جلسه)
▬ تدارک موضع نظری اصولی برای تحلیل ارتباطات انسانی و ارتباطات رسانه‌ای (حدود ۳ جلسه)
▬ رسانه با جامعه چه می‌کند؟ (حدود ۲ جلسه)
▬ در سازمان‌های رسانه‌ای چه می‌گذرد؟ (حدود ۳ جلسه)
▬ جامعه با رسانه چه می‌کند؟ (حدود ۲ جلسه)
▬ فعال‌سازی در مقابل رسانه‌ها؛ سواد رسانه‌ای انتقادی (حدود ۲ جلسه)
▬ جمع‌بندی و رفع اشکال  (۱ جلسه)

░▒▓ منبع اصلي
▬ منتخبی از دبلیو. جیمز پاتر (۱۳۹۱)، بازشناسی رسانه‌های جمعی با رویکرد سواد رسانه‌ای، ترجمه امیر یزدیان و همکاران، تهران: مرکز پژوهش‌های اسلامی سیما.

░▒▓ منابع جنبی
▬ منتخبی از آنتوني گيدنز و كارن بردسال (۱۳۸۶)، جامعه‌شناسي، ترجمه حسن چاووشيان، تهران: نشر ني، صص.۷۰۵-۶۵۲.
▬ منتخبی از جان بروکشایر تامپسن (۱۳۷۹)، ایدئولوژی و فرهنگ مدرن؛ نظریه اجتماعی انتقادی در عصر ارتباطات توده‌گیر، ترجمه مسعود اوحدي، تهران: مؤسسه فرهنگی آینده پویان تهران.
▬ منتخبی از جان بروکشایر تامپسن (۱۳۸۰)، رسانه‌ها و مدرنيته؛ نظريۀ اجتماعي رسانه‌ها، ترجمه مسعود اوحدي، تهران، سروش.

بروزرسانی دوره‌ی مبانی جامعه‌شناسی ۱-۹۲-۹۱

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر ادامه مطلب...حامد حاجی‌حیدری


░▒▓ اهميت‌علوم‌اجتماعي
← پويايي حاصل از طرح مسائل تازه: آمار انتشار كتاب در علوم اجتماعي در مقايسه با ساير علوم (مطابق با آمار منتشره خانه کتاب در شهریور ۱۳۹۱، مربوط به تا دیماه سال ۱۳۹۰):

موضوع--|--جمع--|--ترجمه--|--تأليف--|--شهرستان--|--تهران--|--چاپ اول--|--تجديد چاپ
کلیات--|--۱۵۰۸--|--۲۲۳--|--۱۲۸۵--|--۲۷۱--|--۱۲۳۷--|--۸۷۷--|--۶۳۱
فلسفه--|--۲۰۵۸--|--۹۷۳--|--۱۰۸۵--|--۴۳۵--|--۱۶۲۳--|--۹۲۰--|--۱۱۳۸
دين--|--۹۰۱۷--|--۱۴۲۹--|--۷۵۸۸--|--۴۸۴۳--|--۴۱۷۴--|--۴۳۴۷--|--۴۶۷۰
علوم اجتماعي--|--۵۴۷۸--|--۸۷۷--|--۴۶۰۱--|--۶۶۴--|--۴۸۱۴--|--۳۱۳۰--|--۲۳۴۸
زبان--|--۱۹۹۴--|--۱۹۰--|--۱۸۰۴--|--۳۲۹--|--۱۶۶۵--|--۹۴۸--|--۱۰۴۶
علوم طبيعي و رياضيات--|--۱۷۵۸--|--۳۹۳--|--۱۳۹۲--|--۳۰۵--|--۱۴۸۰--|--۱۰۱۹--|--۷۶۶
علوم عملي (فنی مهندسی و...)--|--۸۲۲۴--|--۲۱۷۸--|--۶۰۴۶--|--۱۶۳۰--|--۶۵۹۴--|--۵۱۸۸--|--۳۰۳۶
هنر--|--۱۸۲۷--|--۵۴۴--|--۱۲۸۳--|--۲۳۰--|--۱۵۹۷--|--۱۰۲۸--|--۷۹۹
ادبيات--|--۶۰۰۲--|--۹۸۶--|--۵۰۱۶--|--۱۵۴۵--|--۴۴۵۷--|--۳۷۳۹--|--۲۲۶۳
تاريخ و جغرافي--|--۲۷۲۱--|--۳۰۶--|--۲۴۱۵--|--۶۱۷--|--۲۱۰۴--|--۱۵۰۳--|--۱۲۱۸
کمک درسی--|--۴۵۲۹--|--۱۸--|--۴۵۱۱--|--۲۷۰--|--۴۲۵۹--|--۱۱۰۴--|--۳۴۲۵
کودک--|--۶۹۰۷--|--۲۲۵۲--|--۴۶۵۵--|--۱۵۳۱--|--۵۳۷۶--|--۲۹۷۰--|--۳۹۳۷
کودک و کمک درسی--|--۹۸۸--|--۵--|--۹۸۳--|--۱۱۶--|--۸۷۲--|--۱۹۶--|--۷۹۲
جمع بندي--|--۵۳۰۳۸--|--۱۰۳۷۴--|--۴۲۶۶۴--|--۱۲۷۸۶--|--۴۰۲۵۲--|--۲۶۹۶۹--|--۲۶۰۶۹

← موضوعات علوم اجتماعي گشوده و مفتوح مانده‌اند، و مباحث آن به لحاظ عمق، بسيار جاي كار دارد؛ “علوم‌اجتماعي، علوم بي‌نيوتن هستند”.

░▒▓ دورۀ‌مباني‌جامعه‌شناسي‌یک
← اين دورۀ «مباني جامعه‌شناسي یک» در دانشكدۀ علوم اجتماعي دانشگاه تهران، به منظور ايجاد درك كلي از جامعه، واقعيت اجتماعي، نهادهاي اجتماعي، آينده زندگي اجتماعي، و مفاهيم مهم حیطه‌های مذکور ديده شده است.
← ما در اين دوره سه هدف را دنبال مي‌كنيم:
← مهم‌ترين منظور، علاقمندسازي دانشجويان به جامعه‌شناسي است تا انرژي لازم را براي تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصيل به دست آورند. دو هدف ديگر، حول اين هدف پي‌گيري مي‌شوند؛
← هدف دوم به دست دادن تصويري از اركان زندگي اجتماعي در شرايط امروز جهان و ايران است؛
← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجويان با مفاهيم اساسي مهم جامعه‌شناسي خواهد بود.
← تفهيم مطالب به دانشجويان، به شيوه‌هاي ارائه مطالب و زمينه‌هاي اصلي/ بحث كلاسي/ مطالعات دانشجو/ ارزيابي مطالعات دانشجويان/ و مشورت با استاد صورت مي‌گيرد.

░▒▓░▒▓ برنامه‌دوره

░▒▓ تقویم دوره
← طرح مبحث جامعه/اعلام برنامۀ ترم/معرفي منابع (حدود ۱ جلسه)
← طرح مبحث جامعه‌شناسي و فهم بايسته از جامعه (حدود ۱ جلسه)
← مقدمه‌اي‌بر‌تحقیق فصل ۲۰ (حدود ۱ جلسه)
← نهادهاي اجتماعي عمده
← نهاد خانواده فصل ۷ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد آموزش و پرورش فصل ۱۶ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد دين فصل ۱۷ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد رسانه‌هاي توده‌ای فصل ۱۵ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد كار و زندگي اقتصادي فصل ۱۳ (حدود ۲ جلسه)
← نهاد سياست فصل ۱۴ (حدود ۲ جلسه)
← جمع‌بندی و رفع اشکال   (۱ جلسه)


░▒▓ تقویم‌فعالیت‌های‌پیش‌ازکلاس
تمرین ۱: تأمل در فیلم «داستان مواد» از آنی لئونارد (جلسه دوم)
تمرین ۲: تأمل در فصل بیست+مرور مفاهیم فصل(در لوح ضمیمه) (جلسه سوم)
تمرین ۳: تأمل در فصل هفت+مرور مفاهیم فصل (جلسه چهارم)
تمرین ۴: تأمل در فصل شانزده+مرور مفاهیم فصل (جلسه پنجم)
تمرین ۵: تأمل در فصل هفده+مرور مفاهیم فصل (جلسه ششم)
تمرین ۶: تأمل در فصل پانزده+مرور مفاهیم فصل (جلسه هشتم)
تمرین ۷: تأمل در فصل سیزده+مرور مفاهیم فصل (جلسه نهم)
تمرین ۸: تأمل در فصل چهارده+مرور مفاهیم فصل (جلسه دهم)

 

░▒▓ منبع‌اصلي
← آنتوني گيدنز و كارن بردسال (۱۳۸۶)، جامعه‌شناسي، ترجمه حسن چاووشيان، تهران: نشر ني، فصول ۷ و ۱۷۱۳(نهادهاي اجتماعي عمده)، ۲۰.

░▒▓ منبع‌جنبی
← پيتر كيويستو(۱۳۷۸)، انديشه‌هاي بنيادي در جامعه‌شناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني (با ۲+ نمره فوق‌العاده).

░▒▓ فعاليت‌هاي‌كلاس‌/پس‌ازكلاس
← گزارش‌هاي مکتوب زير را در مواقع تعيين شده، تحويل فرمایید:
← گزارش ۱(۱ نمره):  مرور فیلم سینمایی وب‌پایه «داستان مواد» (مندرج در لوح ضمیمه) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و پاسخ به سؤالات (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۲(۱ نمره):  الگوی شبکه‌ای () چکیده فصل بیست (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۳(۱ نمره):  الگوی شبکه‌ای چکیده فصل هفت (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۴(۱ نمره):  الگوی شبکه‌ای چکیده فصل شانزده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۵(۱ نمره):  الگوی شبکه‌ای چکیده فصل هفده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۶(۱ نمره):  الگوی شبکه‌ای چکیده فصل پانزده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۷(۱ نمره):  الگوی شبکه‌ای چکیده فصل سیزده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش ۸(۱ نمره):  الگوی شبکه‌ای چکیده فصل چهارده (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۱ صفحه =۳۵۰ كلمه).
← گزارش فوق‌العاده (تا ۲+ نمره):  مرور انتقادی منبع فرعی؛ شامل: الگوی شبکه‌ای چکیده مطالب (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف)، همراه با اظهار نظر و تحلیل شما (ده صفحه)

░▒▓ خط‌مشي‌ارزيابي‌پايان‌دوره
← امتحان پايان دوره بر مبناي (۱)فصول ۷، ۱۷۱۳، و ۲۰ از كتاب آنتوني گيدنز و كارن بردسال، (۲) مفاهیم فصول مذکور، همچنين (۳)مباحث كلاس برگزار خواهد شد (۱۲ نمره).

░▒▓ فرصت‌مشورت‌ورفع‌اشكال
hajiheidari@PhiloSociology®.ir ... hajiheidari@PhiloSociology®.com
← تالار گفتگوي اينترنتي: www.PhiloSociology®.ir
← روزهاي شنبه، یک‌شنبه (ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۳۰)، و دوشنبه (۸:۳۰ تا ۹:۳۰)

░▒▓ ساير‌منابع‌پيشنهادي‌براي‌مطالعۀ‌افزون‌در‌زمينۀ‌مباني‌جامعه‌شناسي
← بروس كوئن(۱۳۷۲)، مباني جامعه‌شناسي، ترجمه دكتر غلامعباس توسلي و رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت؛
← جوئل شارون(۱۳۷۹)، ده پرسش از ديدگاه جامعه‌شناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني؛
← پيتر كيويستو(۱۳۷۸)، انديشه‌هاي بنيادي در جامعه‌شناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران: نشر ني؛
← پيتر ورسلي(۱۳۷۳)، جامعه‌شناسي مدرن، ترجمه حسن پويان، تهران: چاپخش.

░▒▓  مراجع‌تحقيق

░▒ دائره‌المعارف‌هاي‌عمومي
← لوح فشرده لغت‌نامه دهخدا، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
← لوح فشرده دائره‌المعارف بريتانيكا(Encyclopædia Britannica Ultimate Reference Suite)
← لوح فشرده دائره‌المعارف انكارتا(Microsoft  Encarta. Microsoft Corporation)

░▒ دائره‌المعارف‌هاي‌جامعه‌شناسي
← حميد عضدانلو(۱۳۸۶)، آشنايي با مفاهيم اساسي جامعه‌شناسي، تهران: نشر ني؛
← مايكل پين(۱۳۸۲)، فرهنگ انديشه انتقادي، ترجمه پيام يزدانجو، تهران: نشر مركز؛
← اندرو ادگار و پيتر سيجويك(۱۳۸۷)، مفاهيم بنيادي نظريه فرهنگي، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوي، تهران: آگه؛
← فيليپ وينر(۱۳۸۵)، فرهنگ انديشه‌هاي سياسي، ترجمه خشايار ديهيمي، تهران: نشر ني؛
← جان فيسك و ديگران(۱۳۸۵)، مفاهيم كليدي ارتباطات، ترجمه ميرحسين رئيس‌زاده، تهران: فصل نو؛
← ايرنا ريما مكاريك(۱۳۸۴)، دانشنامۀ نظريه‌هاي ادبي معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوي، تهران: آگه.

░▒ واژه‌نامه‌جامعه‌شناسي
← سيدمرتضي نوربخش گلپايگاني(۱۳۸۰)، واژگان علوم اجتماعي (انگليسيفارسي، فارسيانگليسي)، تهران: مؤسسه انتشارات بهينه.

░▒ كتابخانه‌هاي‌برگزيده
← كتابخانه دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران؛
← كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران؛
← كتابخانه و مركز اسناد معاونت برنامه‌ريزي راهبردي رياست جمهوري.

░▒ كتابفروشي‌هاي‌برگزيده
← انتشارات آگاه، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، روبروي سازمان مركزي دانشگاه تهران؛
← انتشارات خوارزمي، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، روبروي در اصلي دانشگاه تهران؛
← انتشارات مولا، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، تقاطع وصال.
← انتشارات حكمت، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، تقاطع وصال؛
← انتشارات اختران، ميدان انقلاب، خيابان انقلاب، خيابان ارديبهشت، نبش بازارچه كتاب؛

░▒ نشريات‌ادواري‌برگزيده
← فصلنامه ارغنون.
← ماهنامه اطلاعات سياسياقتصادي، مؤسسه اطلاعات.
← فصلنامه رسانه، مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.
← فصنامه اقتصاد سياسي، دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي.

░▒ ‌فقط‌«توصیه»هایی‌برای‌تدارک‌مهارت‌های‌عمومی‌و‌پیش‌نیازها
← مهارت‌هاي اخلاقي و پرهیزگاری
← مهارت‌هاي عمومي تحقيق
← مهارت‌هاي كتابخواني
← مهارت در درک و ترجمه
← مهارت‌هاي برنامه‌ريزي
← مهارت‌هاي تفهيم مطلب
← مهارت‌هاي رابطه صحيح با آموزگار و محیط درسی
← مهارت‌هاي گفت و شنود(گفت+”شنود“) و همفكري
← مهارت‌هاي همكاري جمعي
← مهارت سنجش پیشرفت: پیشرفت خود را ثبت کنید(رزومه کاملی تهیه کنید)
← مهارت بهره‌برداری از رایانه
← سخت‌افزار:
← نيازي به رايانه‌هاي با توان پردازش بالاي اطلاعات نداريد!
← ولی، توان بالاي ذخيره اطلاعات شما را آسوده‌تر خواهد كرد.
← به پيشرفت‌هاي كيبورد و موس حساس باشيد!
← چاپگر ليزري
← ترجیحاً اسكنر
← ترجیحاً دوربین عکس‌برداری
← ترجیحاً دوربين فيلم‌برداري
← نرم‌افزار
← Office Enterprize 2010
← Adobe CS6
← SPSS 21
← دائره‌المعارف‌هاي چندرسانه‌هاي موجود در بازار
← يك كليپ گلري ساده
← يك تمپليت گلري ساده
← به پيشرفت‌هاي نرم‌افزاري در حيطه فعاليت خود حساس باشيد.

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 14 شهریور 1391 ساعت 16:54

بروزرسانی‌دورۀ‌نظريه‌هاي‌جامعه‌شناسي‌تطبیقی‌یک؛ دوره ۱-۹۲-۹۱

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر ادامه مطلب...حامد حاجی‌حیدری


← دوره ۱-۹۲-۹۱ نظریه‌های جامعه‌شناسی یک کارشناسی ارشد، در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای افزایش مهارت‌های لازم در زمینه تحلیل و خصوصاً «مقایسه» نظریه‌های جامعه‌شناسی کلاسیک، به هدف توفیق در تدارک رساله پایان‌نامه کارشناسی ارشد طراحی شده است.
← در اين دوره، سه هدف را دنبال مي‌كنيم:

      ← هدف اول، علاقمندسازي دانشجويان به قلمرو محض مناقشات نظري در جامعه‌شناسی است، تا انرژي لازم را براي تداوم مطالعات خود در این زمینه به دست آورند. ما بيشتر سؤال ايجاد خواهيم كرد؛
      ← هدف دوم، تدارک مقدمات مفهومی و نظری برای درک دگرگونی‌های عظیم نظری پس از هزیمت جنبش‌های ۱۹۶۸ (موج سوم نظریه جامعه‌شناختی) است.
      ← مهم‌ترين منظور، آماده‌سازی دانشجویان برای مقایسه و انتخاب چهارچوب‌های نظری رقیب، برای تدوین رساله پایان نامه کارشناسی ارشد خواهد بود.

← تفهيم مطالب به دانشجويان، به شيوه ارائه مطالب و زمينه‌هاي اصلي/ بحث كلاسي/ مطالعات دانشجو/ ارزيابي مطالعات دانشجويان/ و مشورت با استاد صورت مي‌گيرد. تحقق کامل اهداف دوره، با اهتمام دانشجویان محترم به تمام این مراحل میسر خواهد بود.

░▒▓ پیش‌نیازهای‌بهبوددوره
← کار…شناسی در مبانی فلسفه
← کار…شناسی در نظریه‌های جامعه‌شناسی یک (نظریه‌های جامعه‌شناسی تا ۱۸۳۸)
← کار…شناسی در نظریه‌های جامعه‌شناسی دو (نظریه‌های جامعه‌شناسی از ۱۸۳۸ تا ۱۹۶۸)
← کار…شناسی در نظریه‌های جامعه‌شناسی سه (نظریه‌های جامعه‌شناسی از ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۸)
← کار…شناسی در تاريخ تفكر اجتماعي در اسلام

░▒▓  برنامه‌دوره

░▒ تقویم دوره
← طرح مبحث/ اعلام برنامۀ ترم/ معرفي منابع (حدود ۱ جلسه)
← اصول تحلیل نظری و کاربست نظریه (حدود ۱ جلسه)
← چرخش به کل‌نگری اسطوره‌ای (حدود ۱ جلسه)
← چرخش به کل‌نگری مابعدالطبیعی (حدود ۱ جلسه)
← چرخش به خاص‌نگری مدرن (حدود ۱ جلسه)
          ← خاص‌نگری آنگلوساکسون (حدود ۵ جلسه)
          ← خاص‌نگری اروپای قاره‌ای (حدود ۳ جلسه)
          ← فرجام خاص‌نگری مدرن؛ مقدمات چرخش پسامدرن  (حدود ۱ جلسه)
← جمع‌بندی و رفع اشکال   (۱ جلسه)

░▒ تقویم‌فعالیت‌های‌پیش‌ازکلاس
تمرین ۱: تحقیق در نیروهای اجتماعی دنیای «ایلیاد» (جلسه دوم)
تمرین ۲: تحقیق در مفهوم ”ناظر بی‌طرف“ آدام اسمیت (جلسه سوم)
تمرین ۳: تحقیق در مفهوم ”کنش اجتماعی“ از آلکسی دو توکویل (جلسه چهارم)
تمرین ۴: تحقیق در مفهوم ”کنش متقابل“ (جلسه ششم)
تمرین ۵: تحقیق در مفهوم ”وضعیت“ (جلسه هشتم)
تمرین ۶: تحقیق در مفهوم ”ساختار و دوگانگی ساختار“ (جلسه دهم)

░▒▓
 منابع‌اصلي
← ریمون بودون (۱۳۸۴)، مطالعاتی در جامعه‌شناسان کلاسیک، ترجمه باقر پرهام، تهران: مرکز، ج.۱: ۴۷-۱۱ و ج.۲: ۷۸-۱۹ (۹۳ صفحه).
← لویيس كوزر و برنارد روزنبرگ (ویراستاران) (۱۳۷۸)، نظريه‌هاي بنيادي جامعه‌شناسي، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نشر ني: ۱۰۶-۶۹/ ۲۵۰-۲۱۷/ ۵۶۰-۵۰۱ (۱۲۹ صفحه).

░▒▓ منابع‌جنبی
← حسين بشيريه (۱۳۸۴)، تاريخ انديشه‌هاي سياسي در قرن بيستم، ۲جج.، تهران: ني.
← پیتر ورسلی (ویراستار) (۱۳۷۳)، جامعه‌شناسی مدرن، ترجمه حسن پویان، تهران: چاپخش، ج.۱: ۹۴۱۵، ج.۲: ۵۷۸-۴۱۹.

░▒▓ بودجه‌بندی‌نمره
← گزارش‌هاي مکتوب زير را در مواقع تعيين شده، تحويل فرمایید:
          ← گزارش ۱(۱ نمره): مرور فیلم سینماییاقتباسی «تروی»(۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و پاسخ به سؤالات (۳ صفحه =۲۵۰۰ كلمه).
          ← گزارش ۲(۱ نمره): الگوی شبکه‌ای چکیده مطالب بودون، ج.۲: ۷۸-۱۹ (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل (۳ صفحه =۲۵۰۰ كلمه).
          ← گزارش ۳(۱ نمره): الگوی شبکه‌ای چکیده مطالب بودون، ج.۱: ۴۷-۱۱ (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل (۳ صفحه =۲۵۰۰ كلمه).
          ← گزارش ۴(۱ نمره): الگوی شبکه‌ای چکیده مطالب کوزروروزنبرگ: ۶۹-۱۰۶ (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۳ صفحه =۲۵۰۰ كلمه).
          ← گزارش ۵(۱ نمره): الگوی شبکه‌ای چکیده مطالب کوزروروزنبرگ: ۲۵۰-۲۱۷ (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۳ صفحه =۲۵۰۰ كلمه).
          ← گزارش ۶(۱ نمره): الگوی شبکه‌ای چکیده مطالب کوزروروزنبرگ: ۵۶۰-۵۰۱ (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف) (۱ تا ۲ صفحه)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (۳ صفحه =۲۵۰۰ كلمه).
          ← گزارش فوق‌العاده:  مرور انتقادی بشیریه (تا ۳+ نمره)، «یا» ورسلی (تا ۱.۵+ نمره)؛ شامل: الگوی شبکه‌ای چکیده مطالب (فهرست تفصیلی مطالب به تفکیک پاراگراف)، همراه با شرح و تحلیل و مقایسه (پانزده صفحه برای منبع اول و هفت صفحه برای منبع دوم)

░▒▓ خط‌مشي‌ارزيابي‌پايان‌دوره
← امتحان پايان ترم بر مبناي (۱) منابع اصلی، همچنين، (۲) مباحث كلاس برگزار خواهد شد (۱۴ نمره).

░▒▓ فرصت‌مشورت‌ورفع‌اشكال
hajiheidari@PhiloSociology®.ir ... hajiheidari@PhiloSociology®.com
← تالار گفتگوي اينترنتي: www.PhiloSociology®.ir
← روزهاي شنبه، یک‌شنبه (ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۳۰)، و دوشنبه (۸:۳۰ تا ۹:۳۰)

░▒▓ كتاب‌شناسي؛‌ساير‌منابع‌پيشنهادي‌براي‌مطالعۀ‌افزون

░▒ برداشت‌اصولي‌و‌مقدماتي‌از‌نظريۀ‌اجتماعي
← فریدریش یوناس (۱۳۸۷)، تاریخ جامعه‌شناسی؛ ج.۱: پیدایش و شکل‌گیری نظریه‌های نوین، ترجمه عبدالرضا نواح، اهواز: رسش.
← فریدریش یوناس (۱۳۸۷)، تاریخ جامعه‌شناسی؛ ج.۲: پیدایش و شکل گیری نظریه های نوین قرن بیستم ، ترجمه عبدالرضا نواح، اهواز: رسش.
← الكس كالينيكوس (۱۳۸۳)، درآمدي تاريخي به نظريه اجتماعي، ترجمه اكبر معصوم‌بيگي، تهران: آگه.
← جِیکوب برونوفسکی و بروس مزلیش (۱۳۷۹)، سنت روشنفکری در غرب؛ از لئوناردو تا هگل، ترجمه لی‌لا سازگار، تهران: آگه.
← کمال پولادی (۱۳۸۲)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ از سقراط تا ماکیاولی، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (۱۳۸۵)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ در ایران و اسلام، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (۱۳۸۲)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ از ماکیاولی تا مارکس، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (۱۳۸۳)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ قرن بیستم، تهران: مرکز.
← حسين بشيريه (۱۳۸۴)، تاريخ انديشه‌هاي سياسي در قرن بيستم؛ انديشه‌هاي ماركسيستي، تهران: ني.
← حسين بشيريه (۱۳۸۴)، تاريخ انديشه‌هاي سياسي در قرن بيستم؛ ليبراليسم و محافظه‌كاري، تهران: ني.
← اچ. اي. بارنز و اچ. بكر (۱۳۵۴)، تاريخ انديشه اجتماعي، ج.۱، ترجمه جواد يوسفيان، علي‌ اصغر مجيدي، تهران: كتاب‌هاي سيمرغ.
← اچ. اي. بارنز و اچ. بكر (۱۳۵۸)، تاريخ انديشه اجتماعي، ج.۲ ، ترجمه جواد يوسفيان، تهران: نشر همراه.

░▒ مرور‌نظريه‌هاي‌جامعه‌شناسي‌
← تيم دلیني (۱۳۸۷)، نظريه‌هاي كلاسيك جامعه‌شناسي، ترجمه بهرنگ صديقي و وحيد طلوعي، تهران: نشر ني.
← لویيس كوزر (۱۳۷۶)، زندگي و انديشۀ بزرگان جامعه‌شناسي، ترجمه محسن ثلاثي، تهران: نشر علمي.
← جرج ريتزر (۱۳۷۴)، نظريه‌هاي جامعه‌شناسي، ترجمه احمدرضا غرويزاد، تهران: ماجد، صص.۱۶۹۱.
← جرج ريتزر (۱۳۷۴)، نظريۀ جامعه‌شناسي در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثي، تهران: نشر علمي.
← يان كرايب (۱۳۸۴)، نظريۀ اجتماعي كلاسيك؛ مقدمه‌اي بر انديشه ماركس، وبر، دوركيم، زيمل، ترجمه شهناز مسمي‌پرست، تهران: آگه.
← يان كرايب (۱۳۷۸)، نظريۀ اجتماعي مدرن؛ از پارسنز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر آگه.
← غلامعباس توسلي (۱۳۷۴)، نظريه‌هاي جامعه‌شناسي ۱، تهران: دانشگاه پيام نور.
← حسين ابوالحسن تنهايي (۱۳۷۵)، نظريه‌هاي جامعه‌شناسي ۲، تهران: دانشگاه پيام نور.
← راب استونز (۱۳۷۹)، متفكران بزرگ جامعه‌شناسي، ترجمه مهرداد ميردامادي، تهران: نشر مركز.
← استيون سيدمن (۱۳۸۶)، كشاكش آراء در جامعه‌شناسي، ترجمه هادي جليلي، تهران: نشر ني.

░▒ تمرکز‌بر‌نظريه‌هاي‌پس‌از‌جنبش‌های‌۱۹۶۸
← فيليپ دانيل اسميت (۱۳۸۴)، درآمدي بر نظريه فرهنگي، ترجمه حسن پويان، تهران: دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي.
← اندرو ميلنر و جف براويت (۱۳۸۵)، درآمدي بر نظريه فرهنگي معاصر، ترجمه جمال محمدي، تهران: ققنوس.
← استيون سيدمن (۱۳۸۶)، كشاكش آرا در جامعه‌شناسي، ترجمه هادي جليلي، تهران: نشر ني.
← كرايج كالهون و ديگران (۱۳۸۷)، نظريه جامعه‌شناختي معاصر، ترجمه جمال محمدي در حميدرضا جلايي پور، جمال محمدي، و محمدرضا جلايي‌پور، نظريه‌هاي متأخر جامعه‌شناسي، تهران: نشر ني، صص.۴۵۶۱۲۵.
← رزمري تانگ (۱۳۸۷)، درآمدي جامع بر نظريه‌هاي فمينيستي، ترجمه منيژه نجم عراقي، تهران: نشر ني.

░▒ تأمل‌عميق‌و‌كسب‌مهارت‌در‌تحليل‌نظري؛ لذت‌نظریه‌جامعه‌شناختی
← ريمون آرون (۱۳۷۲)، مراحل اساسي انديشه در جامعه‌شناسي، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
← ريمون بودون (۱۳۸۴)، مطالعاتي در آثار جامعه‌شناسان كلاسيك، ۲جج.، ترجمه باقر پرهام، تهران: مركز.

░▒ دسترسي‌به‌برگزيده‌متون‌اصلي
← لویيس كوزر و برنارد روزنبرگ (۱۳۷۸)، نظريه‌هاي بنيادي جامعه‌شناسي، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نشر ني.
← فرانكلين لوفان بومر (۱۳۸۵)، جريان‌هاي بزرگ در تاريخ انديشه غربي، ترجمه حسين بشيريه، تهران: باز.
← لارنس كهون (۱۳۸۱)، از مدرنيسم تا پست‌مدرنيسم، ويراستار ترجمه عبدالكريم رشيديان، تهران: ني.
← سايمون ديورينگ (۱۳۸۲)، مطالعات فرهنگي، ترجمه نيما ملك‌محمدي و شهريار وقفي‌پور، تهران: تلخون.
← پيتر ورسلي (۱۳۷۳)، جامعه‌شناسي مدرن، ۲جج.، ترجمه حسن پويان، تهران: چاپخش.
← جي. اچ. آبراهامز (۱۳۶۹)، مباني و رشد جامعه‌شناسي، ۲جج.، ترجمة حسن پويان، تهران: چاپخش.

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 13 شهریور 1391 ساعت 16:40

بروزرسانی‌دورۀ‌جامعه‌شناسی‌ارتباطات‌توده‌ای

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد ادامه مطلب...حاجی‌حیدری


← دورۀ 2-91-90 ”جامعه‌شناسی ارتباطات توده‌ای“ در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارت‌های لازم در زمینۀ شناخت عمومی از ارتباطات، ارتباطات توده‌ای و وسایل ارتباط توده‌ای، تدارك دیده شده است.
← ما در این دوره سه هدف را دنبال می‌كنیم:
      ← مهم‌ترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به نهاد ارتباطات توده‌ای و رسانه‌ها به عنوان نیرومندترین نهاد اجتماعی در حال حاضر است، تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصیل به دست آورند. دو هدف دیگر حول این هدف پی‌گیری می‌شوند؛
      ← در این دوره تلاش می‌شود تا با در نظر گرفتن نهاد ارتباطات توده‌ای در زمینه اجتماعی، احوالات آن و مناسبات آن را با زمینه اجتماعی، مورد بررسی قرار دهیم؛
      ← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجویان با مفاهیم اساسی مهم مطرح در این حوزه است.
← تفهیم مطالب به دانشجویان محترم، به شیوه‌های ارائه مطالب و زمینه‌های اصلی، بحث كلاسی، مطالعات دانشجو، ارزیابی مطالعات دانشجویان، و مشورت با استاد صورت می‌گیرد.

░▒▓ برنامه‌دوره
← اعلام برنامۀ ترم/معرفی منابع
← گشایش مبحث (منتخب سه‌گانه ماتریکس/منتخب پنج‌گانه آخرین دشمن)
← سیر ارتباطات و درك عمومی از ارتباط و ارتباطات رسانه‌ای
      ← تحلیل ارتباطات رسانه‌ای در سطح خرد (فصول 3 و 7/مباحث كلاس)
            ← هویت رسانه‌ای
      ← تحلیل ارتباطات رسانه‌ای در سطح كلان (فصول 4، 5 و6/مباحث كلاس)
            ← ظهور عمومیت رسانه‌ای
            ← تسری عمومیت رسانه‌ای: جهانی‌شدن
            ← فایق آمدن بر عمومیت‌های پیشین: دگرگونی در سنت

░▒▓ منبع‌اصلی
← فصول سوم تا هفتم از جان بروکشایر تامپسن (1380)، رسانه‌ها و مدرنیته؛ نظریۀ اجتماعی رسانه‌ها، ترجمه مسعود اوحدی، تهران، سروش.

░▒▓ منبع‌جنبی
← سید محمد مهدی‌زاده (1389)، نظریه رسانه؛ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: همشهری.
← ریچارد گراسین و جی. دیوید بالتر (1388)، رسانه‌ای‌سازی مجدد؛ درک رسانه‌های جدید، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: مهرنیوشا.

بروزرسانی‌دورۀنظریه‌های‌جامعه‌شناسی‌دو

فرستادن به ایمیل چاپ


دکتر حامد حاجی‌حیدری


← دورۀ 2-91-90 نظریه‌های جامعه‌شناسی دو، در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارت‌های ضروری درک نظریه‌های كلاسیك جامعه‌شناسی طراحی گردیده است. هدف از مطالعه نظریات جامعه‌شناسی كلاسیك، به دست آوردن سویه‌های اصولی و تعیین‌کننده تفكر اجتماعی است. ریل‌هایی که حرکت‌های امروز در نظریه جامعه‌شناختی در راستا و چهارچوب آنها صورت می‌گیرد.
← در مورد كسانی كه باید در این مرحله مورد مطالعه قرار گیرند، اختلاف نظر وجود دارد. بسیار حایز اهمیت است كه متفكرانی كه در این مرحله برگزیده می‌شوند، سررشته‌های آنچه در ادامه نظریه جامعه‌شناختی تا امروز اتفاق می‌افتد را به دست دانشجویان بسپارند.
← در مورد جایگاه هربرت اسپنسر از بریتانیا، اگوست كنت و امیل دوركیم از فرانسه، كارل ماركس و ماكس وبر از آلمان اتفاق نظر وجود دارد.
← قبلاً گئورگ زیمل آلمانی در پایه كلاسیك‌های مذکور تلقی نمی‌شد، اما پس از بازشناسی جریان‌های فكری فرجام قرن بیستم، اهمیت او محرز گردید.
← بی‌گمان، جرج كسپر هومنز، جرج هربرت مید، و تالكوت پارسنز امریكایی هم پایۀ شش متفكر مذكور نیستند، ولی مقام شامخ و تعیین‌کننده این سه، در نظریه جامعه‌شناختی تردید ناپذیر است.
← به هر تقدیر، برنامه دوره طوری تنظیم شده است که اصول و مفاهیم اساسی ناظر بر دیدگاه‌های نه متفکر مذکور را در جریان روایتی از سیر نظریۀ اجتماعی تا جنبش‌های 1968 پوشش دهد.
← ما در این دوره دو هدف را دنبال می‌كنیم:
      ← مهم‌ترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به نظریه اجتماعی کلاسیک است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصیل به دست آورند. ما بیشتر سؤال ایجاد خواهیم كرد؛
      ← هدف دوم، به دست دادن تصویری از سیر نظریۀ اجتماعی کلاسیک و اهم مفاهیم آن است؛ این تصویر، به شما كمك می‌كند تا برنامه‌های پژوهشی خود را با دید بازتری انتخاب كنید.
← انتظار بر این است كه این دوره، درك عمومی و در عین حال اصولی از نظریه اجتماعی را در دانشجو پایه بگذارد.
← تفهیم مطالب به دانشجویان، به شیوه‌های ارائه مطالب و زمینه‌های اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت می‌گیرد.

░▒▓ برنامه‌دوره
← كلیات/ طرح مبحث/ چشم‌انداز كلی به دوره/اعلام برنامه دوره/معرفی منابع
← مرور سیر تاریخی اندیشه تا جامعه‌شناسی مدرن
← شكل‌گیری تفكر اجتماعی مدرن؛ ایده جامعه‌شناسی علمی در اروپای آنگلوساکسون
      ← تجربه‌گرایی انگلیسی
      ← رفتارگرایی/مكتب مبادله (صص.285-269.)
      ← پراگماتیسم/مكتب شیكاگو (صص.124-112.)
      ← تكامل‌گرایی، کارکردگرایی و نظریه عمومی سیستم‌ها (صص.54-45/صص.192-129)
← شكل‌گیری تفكر اجتماعی منتقد مدرنیت؛ ایده جامعه‌شناسی انتقادی در اروپای قاره‌ای
      ← زمینه‌های فلسفی قبل از قرن بیستم
      ← سنت انتقادی چپ‌گرا(صص.67-55.)
      ← سنت انتقادی راست‌گرا(صص.106-67.)

░▒▓ منبع‌اصلی
← صفحات 45 تا 162 و 269 تا 289 از جرج ریتزر (1388)، نظریه جامعه‌شناختی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن؛ مقدمات، ترجمه شهناز مسمی‌پرست، تهران: ثالث.

░▒▓ منابع‌جنبی
← تیم دلینی (1387)، نظریه‌های كلاسیك جامعه‌شناسی، ترجمه بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی.
← یان كرایب (1384)، نظریۀ اجتماعی كلاسیك؛ مقدمه‌ای بر اندیشه ماركس، وبر، دوركیم و زیمل، ترجمه شهناز مسمی‌پرست، تهران: آگه.

بروزرسانی‌دورۀ‌نظریه‌های‌جامعه‌شناسی‌سه

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری


← دوره 2-91-90 نظریه‌های جامعه‌شناسی سه در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارت‌های لازم در زمینه شناخت و تحلیل موج سوم نظریه‌های جامعه‌شناسی (شامل تجدیدنظرها پس از جنبش‌های 1968) است.
← در این دوره، دو هدف را دنبال می‌كنیم:
      ← مهم‌ترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به نظریه اجتماعی است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود به دست آورند. ما بیشتر سؤال ایجاد خواهیم كرد؛
      ← هدف دوم، به دست دادن تصویری از سیر نظریۀ اجتماعی اخیر و اهم مفاهیم آن است؛ این تصویر شما را كمك می‌كند تا برنامه‌های پژوهشی خود را با دید بازتری انتخاب كنید.
← انتظار ماست كه این دوره، درك عمومی و در عین حال، اصولی از نظریه اجتماعی را در دانشجو پایه بگذارد. خصوصاً ایده‌هایی از چشم‌انداز آتی نظریه اجتماعی به آنها ببخشد.
← تفهیم مطالب به دانشجویان، به شیوه‌های ارائه مطالب و زمینه‌های اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت می‌گیرد.

░▒▓ برنامه‌دوره
← طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفی منابع
← گشایش بحث با مرور برگزیده سه‌گانه پدرخوانده اثر فرانسیس فورد کاپولا
← تجدیدنظر در الگوی نظریه‌پردازی چپ‌گرا
      ← ماركسیسم ارتدكس و نظریه اقتصاد سیاسی
      ← ماركسیسم ساختارگرا
      ← نظریۀ امپریالیسم فرهنگی
      ← فرهنگ توده‌ای و امریكایی
      ← مكتب انتقادی فرانكفورت
      ← ماركسیسم نوگرامشی‌ای
░ برای مطالعه:
← تجدیدنظر در الگوی نظریه‌پردازی راست‌گرا
      ← رویكردهای فمینیستی
      ← رویكردهای پسامدرنیستی و پساساختارگرا
      ← رویكردهای روانكاوانه

░▒▓ منبع‌اصلی
← درسنامه «نظریه‌های جامعه‌شناسی سه؛ چرخش فرهنگی»

░▒▓ منابع‌جنبی
← كرایج كالهون و دیگران (1387)، نظریه جامعه‌شناختی معاصر، ترجمه جمال محمدی، در حمیدرضا جلایی پور و جمال محمدی، ”نظریه‌های متأخر جامعه‌شناسی“، تهران: نشر نی، صص.456-125.
← فیلیپ دانیل اسمیت (1384)، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

بروزرسانی‌دورۀ‌نظریه‌های‌جامعه‌شناسی‌تطبیقی‌دو

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری


← دوره نظریه‌های جامعه‌شناسی تطبیقی دو کارشناسی ارشد، در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای افزایش مهارت‌های لازم در زمینه تحلیل، و خصوصاً «مقایسه» نظریه‌های جامعه‌شناسی اخیر (پس از جنبش‌های 1968) طراحی شده است.
← در این دوره، سه هدف را دنبال می‌كنیم:
       ← هدف اول، علاقمندسازی دانشجویان به قلمرو محض مناقشات نظری در جامعه‌شناسی است، تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در این زمینه به دست آورند. ما بیشتر سؤال ایجاد خواهیم كرد؛
       ← هدف دوم، تدارک مقدمات مفهومی و نظری برای درک دگرگونی‌های عظیم نظری پس از هزیمت جنبش‌های 1968 (موج سوم نظریه جامعه‌شناختی) است.
       ← مهم‌ترین منظور، آماده‌سازی دانشجویان برای مقایسه و انتخاب چهارچوب‌های نظری رقیب، برای تدوین رساله پایان نامه کارشناسی ارشد خواهد بود.
← تفهیم مطالب به دانشجویان، به شیوه ارائه مطالب و زمینه‌های اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت می‌گیرد. تحقق کامل اهداف دوره، با اهتمام دانشجویان محترم به تمام این مراحل میسر خواهد بود.

░▒▓ برنامه‌دوره
← طرح مبحث/ اعلام برنامۀ ترم/ معرفی منابع

░← سمینار افتتاحیه: گشایش بحث با مرور برگزیده سه‌گانه پدرخوانده، اثر فرانسیس فورد کاپولا
       ← تردید در مدرنیت
       ← اصول چرخش زبان‌شناختی و چرخش فرهنگی
░← سمینار اول: تجدیدنظر در سنت چپ‌گرا
       ← با اشاراتی به مارکس/ برنشتاین/ بولز/ جنتیس/ ایلیچ/ مرداک/ گلدینگ/... سوسور/ اشتروس/ آلتوسر/ بارت/ بوردیو/ شیلر/ بل/ میلز/... هورکهایمر/ آدرنو/ مارکوزه/ فروم/ هابرماس/ بنیامین/ هونت/... گرامشی/ فوکو/ هال/....
░← سمینار دوم: تجدیدنظر در سنت راست‌گرا
       ← با اشاراتی به فروید/ لکان/ ایریگارای/ کریستوا/ لانجر/ تاکمن/ دایر/... مرلو پونتی/ لویناس/ الهامات دریدا/ الهامات بودریار/ الهامات لیوتار/....
░← سمینار اختتامیه: امکانات نظریه اجتماعی پس از 1998 (درگذشت ژان فرانسوا لیوتار)

← همراه با مرور متون برگزیده‌ای از: ادوارد سوجا/ استفان لارسن/ استوارت هال/ استیون کانر/ اسلاوی ژیژک/ آلن سوینگوود/ اندرو فین برگ/ براین ترنر/ بری ریچاردز/ بل هوكز/ پل ریکور/ پیتر برگر/ بریگیت برگر/ پیتر والاس پرستون/ پی‌یر بوردیو/ تئودور آدرنو/...

░▒▓منابع
← دومینیك استریناتی (1380)، مقدمه‌ای بر نظریه‌های فرهنگ عامه، ترجمة ثریا پاك‌نیت، تهران: گام نو.

← سایمون دیورینگ (ویراستار) (1382)، مطالعات فرهنگی، ترجمه نیما ملك‌محمدی و شهریار وقفی‌پور، تهران: تلخون.

← ارغنون 3  مبانی نظری مدرنیسم/... ارغنون 11و12 مسائل مدرنیسم و مبانی پست‌مدرنیسم/... ارغنون 13  نوسازی.

← ارغنون 18 مسائل نظری فرهنگ/... ارغنون 19  فرهنگ و زندگی روزمره 1/... ارغنون 20  فرهنگ و زندگی روزمره 2.

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 19 بهمن 1390 ساعت 11:51

بروزرسانی‌دورۀ‌نظريه‌هاي‌جامعه‌شناسي‌تطبیقی‌یک

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری


← دوره 1-91-90 نظریه‌های جامعه‌شناسی یک کارشناسی ارشد، در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای افزایش مهارت‌های لازم در زمینه تحلیل و خصوصاً «مقایسه» نظریه‌های جامعه‌شناسی کلاسیک طراحی شده است.

ادامه مطلب...

بروزرسانی‌دورۀ‌نظريه‌هاي‌جامعه‌شناسي‌یک

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد ادامه مطلب...حاجی‌حیدری


← دوره 1-91-90 نظریه‌های جامعه‌شناسی یک در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارت‌های لازم در زمینه شناخت و تحلیل موج نخست اندیشه اجتماعی تا سال 1838 (تا زمان انتشار درس‌های فلسفه اثباتی اگوست کنت) است.

ادامه مطلب...

بروزرسانی‌دورۀ‌نظريه‌هاي‌جامعه‌شناسي‌سه

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری


← دوره 2-91-90 نظریه‌های جامعه‌شناسی سه در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارت‌های لازم در زمینه شناخت و تحلیل موج سوم نظریه‌های جامعه‌شناسی (شامل تجدیدنظرها پس از جنبش‌های 1968) است.

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 04 آبان 1390 ساعت 08:25 ادامه مطلب...

صفحه 5 از 10