فیلوجامعه‌شناسی

دسـ☷ـتنامه‌نظریه‌های‌جامعه‌شناسی

جمع‌بندی‌دسـ☷ـتنامه‌نظریه‌های‌جامعه‌شناسی: کاربست نظریه

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    نظریه‌ها، فیلترهایی هستند که پهن می‌شوند تا معدودی را از انبوه رکوردهای اطلاعات قابل ثبت، جدا کنند، تا اساساً تحلیل دقیق و سامانمند میسر گردد.
▬    بدون نظریه، میلیاردها میلیارد رکورد اطلاعاتی بالقوه مهم قابل ثبت در کوچکترین میدان مطالعاتی وجود دارند، که نمی‌توان، همزمان به همه آن‌ها توجه کرد، و اطلاعات مربوط به همه آن‌ها را ثبت نمود.
▬    لااقل، چنین توجه و تحلیل گسترده‌ای، حتی با حضور «ماشین‌های محاسب» در تحلیل‌های علوم انسانی، مفید نیست، و لازم است نظریه، تمرکز و جهت‌دهی سامانمند را در علوم انسانی تسهیل کند. بینش نظری، به هر تقدیر یک ضرورت است.
▬    برای آنکه نظریه، از سطح انتزاعی به رده انضمامی نازل شوند و هادی تحقیق عینی گردد، از متن نظریه، «مدل» و از متن مدل، «پرسش‌های منظم و ساده که ربط منحصراً دو مفهوم را جویا می‌شوند»، و سپس، «مفاهیم» استخراج می‌شوند. در واقع، نظریه‌ها، منبع معتبری برای «مدل»ها، «پرسش‌ها» و «مفاهیم» علمی هستند.
▬    تحقیقات علوم انسانی، نهایتاً متکفل، پاسخ به «پرسش‌های منظم و ساده که ربط منحصراً دو مفهوم را جویا می‌شوند» هستند، اما در موضوعات پیچیده که عمده موضوعات پژوهش‌های علوم انسانی از این سنخ هستند، یک راهبرد دیگر برای تحدید و تدقیق تحقیق هست، و آن طرح «فرضیات» ناظر بر «پرسش‌ها»ست.
▬    در واقع، پاسخ به پرسش ارتباط میان دو مفهوم علمی، شقوق گوناگونی از پاسخ را به آزمون و کاوش می‌گذارد، ولی با طرح «فرضیه»، ارتباط محتمل‌تر را به پرسش می‌گذاریم و به این طریق برنامه پژوهشی را باز هم یک رده تدقیق خواهیم کرد.
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 15 مهر 1400 ساعت 18:41

جمع‌بندی‌دسـ☷ـتنامه‌نظریه‌های‌جامعه‌شناسی: نظریه و اقسام آن

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    نظریه، مجموعه گزاره‌های به هم مرتبط معطوف به یک موضوع است، که مکرراً مورد تأیید قرار گرفته‌اند.
▬    این که این تأییدها به چه شیوه‌ای صورت گیرند، انواع مختلف نظریه را می‌سازد:
۱.    وقتی تأییدها عمدتاً به شیوه تجربی صورت گیرند، نظریه، متعارف ساینتیفیک خواهیم داشت.
۲.    اگر تأییدها به شیوه برهان‌ورزی فلسفی و سنجش همسازی منطقی مقدمات و تبعات صورت گیرد، با نظریه فلسفی مواجهیم.
۳.    و بالاخره، اگر تأییدها به شیوه اصطلاحاً هرمنوتیک صورت گیرند، به این معنا که مکرراً بنا به مقاصد تاریخ‌سازی، الهام‌بخش تلقی شوند، آن‌گاه با نظریه فلسفی مواجه خواهیم بود.

▬    برخی از مخالفان نظریه در علوم انسانی، نظریه‌های علوم انسانی را که تفاوت‌های قومی و محلی را نادیده می‌گیرند، زائد و حتی مخرب شناخت اجتماع و جامعه محلی می‌شمرند. این بیانات در مورد قسم نخست نظریات علوم انسانی، یا همان علوم انسانی ساینتیفیک، قدری معتبر هست، ولی در مورد دو قسم دیگر نظریه، نه چندان. از این گذشته، مرور نظریه‌های جامعه‌شناسی، حتی از قسم نخست، می‌تواند روش‌های تتبع تجربی در موضوعات انسانی را نشان دهد.
▬    در عین حال، و به رغم تمام این ملاحظات، باید در مورد «حاکمیت نظریه» در تحقیقات علوم انسانی محتاط بود؛ به این معنا که نظریه می‌تواند هادی یک تحقیق منظم باشد، مع‌الوصف نباید از کشف «حکمت مردمی» مندرج در تجربیات ملموس، ممانعت به عمل آورد. در واقع، در متن کنش‌های مجرب مردم محلی، سنخی از حکمت «مکرراً مورد تأیید قرار گرفته» حضور دارد که دانش اجتماعی بایسته، متکفل کشف و بیان سامانمند و منظم آن نیز هست.
▬    در مجموع، نظریه در علوم انسانی، رسالتی دشوارتر، و دقیق‌تر از نظریه در علوم طبیعی بر عهده دارد، به این معنا که موضوع نظریه، خود متضمن حکمتی است که ممکن است سترگ‌تر از آن‌چه بدواً در تحقیق نظری ملحوظ بود، از آب درآید. هوشمندی و سعه صدر قابل ملاحظه‌ای نیاز است.
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در پنجشنبه, 15 مهر 1400 ساعت 18:41

صفحه 3 از 3