دکترحامدحاجیحیدری/ الهامنصرتی
گزارش رساله پایاننامه/رتبه اول تحقیقات علوم انسانی تهران/جشنواره محقق حلی 1390
----------------------------------------
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَي النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الآسْلامَ ديناً فَمَنِ اضْطُرَّ في مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لإِِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم
كريمه 2: مائده/3
----------------------------------------
← رهبر تسليم، جهاد تعطيل، منابع تاراج، و مردم متکثر، خود ”بیدینی“ است؛
← اصلاحطلبان، دینی میخواستند که”رهبر“ش تسليم، ”جهاد“ش تعطيل، ”منابع“ش تاراج، و ”مردم“ش متکثر، و حتی ”کثرتگرا“ باشند؛ اینطور دینی، دین نمیشود. آگاه باشید؛ اگر كفّار از شما مأيوس نشدهاند، نقصي در دين شماست.
← مراد از رضايت به ”تكميل دين“، يعني نجات آن از مزاحمت مشركين؛ نجات مسلمانان و اعمال ديني آنان از مزاحمت مشركين است.
← كفّار و مشركين، از دينِ كامل ميترسند، نه ديني كه ”رهبر“ش تسليم، ”جهاد“ش تعطيل، ”منابع“ش تاراج، و ”مردم“ش متفرّق باشند؛ “الْيَوْمَ يَئِسَ“ / ”الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ“.
← اگر كفّار از شما مأيوس نشدهاند، چه بسا نقصي در دين شماست؛ ضعفي كه خصوصاً از نظر رهبري در دين شماست. دين، بدون رهبر، كامل نيست.
← قوام مكتب، به ”رهبري“ صحيح است، و تنها با وجود آن، كفّار مأيوس ميشوند، نه با چيز ديگر. همهي نعمتها بدون ”رهبري الهي“ ناقص است. خصوصاً نصب علي عليه السلام به امامت، اتمام نعمت است، ”أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي” و رها كردن ولايت او كفران نعمت و ناسپاسي نعمت، عواقب سويي دارد.
← پس، ولايت كه مشروع واحدي است تا قبل از روز غدير ناقص بود، و به حد تمام نرسيده بود، امروز با نصب ولي امر، بعد از رسول تمام شد. و وقتي دين خدا در تشريعش به حد كمال رسيد، و نعمت ولايت تمام شد ”رَضِيتُ لَكُمُ الاسْلامَ دِيناً“ من اسلام را بدان جهت كه ديني از اديان توحيد است براي شما پسنديدم، در اين دين، غير از خدا كسي پرستيده نميشود، و با در نظر گرفتن اينكه طاعت همان عبادت است قهرا غير از او كسي اطاعت نميشود، تنها خدا و كسي كه خدا فرموده باشد يعني رسول و اولي الامر اطاعت ميشود (ترجمه الميزان، ج.5، ص.292).
• بهرهي 8 ابهام و ضعف در رهبري ديني، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 9 رها كردن، تضعيف، و اطاعت نكردن از رسول و ولي امر (همو كه اوليالناس بالمؤمنين من انفسهم است)، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي10 عمل نكردن به همه جنبههاي دين، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
← تا کنون، ده رهنمود از قرآن کریم آموختیم. صد و هفتاد و پنج رهنمود دیگر باقیست. تا پایان ساخت این الگو برای فهم عوامل بیدینی با ما همراه باشید...
هوالعلیم