برداشت آزاد
• امیل دورکیم، با تکرار دیدگاه ارسطو در باب عدالت اجتماعی در اخلاق نیکوماخوسی، معتقد است که عدالت، ماهیتی ترمیمی (commutative) و توزیعی (distributive) دارد. عدالت ترمیمی، متضمن آگاهی و هوش جمعی است که مبادلات بازار را مطابق با یک هزینه عادلانه تنظیم میکرد، و عدالت توزیعی، ناظر به توزیع موقعیت و قدرت است تا به جامعهی تساوی طلبتر برسیم.
• و این تلقی او از عدالت، بر برداشت وی از دولت و کارکرد آن سایه افکنده است.
• نظریهی دورکیم در مورد قوانین عدالت اجتماعی، مبتنی بر عدالت توزیعی است: جبران و کیفر منصفانه، اقل دستمزد عادلانه، و تسهیلاتی برای پشتیبانی از رفاه اجتماعی کارگران، که آنها را در برابر بیماری، کهولت و تصادفات صنعتی افراد را بیمه میکند.
• نظریهی عدالت توزیعی دورکیم، مستلزم تغییر شکل روابط قدرت در محل کار است که مبتنی بر تغییر در قراردادها، حقوق صنعتی، و نظام صنفی است تا توازنی میان تضاد طبقات بر سر اصول ارزش و منزلت کارگران برقرار شود.
• «تا وقتی ... تفاوتهای طبقاتی حاد در جامعه وجود دارد، شاید مسکّنهایی بتوانند قدری از بیعدالتی در قراردادهای کار بکاهند، اما اصولاً زمانی که سیستم به این نحو کار میکند، به عدالت، اجازهی ظهور نمیدهد».
مآخذ:...